Vannak, akik a meetingeket a munkahelyi élet csúcspontjának tartják és már az iskolában is kiemelkedő színvonalú előadásokat tartottak. Viszont mi a helyzet azokkal a munkavállalókkal, akik az ellenkező csoportba tartoznak? Milyen stratégiákat tudnak alkalmazni az introvertált személyiségű munkavállalók, ha minden értekezlet és meeting egy kisebb rémálommal ér fel? Sok esetben nem is a főnöktől, hanem a nyilvános szerepléstől való félelem áll a háttérben. Hogyan lehet így mégis túlélni a munkahelyi meetingeket?
Miben különböznek az egyes személyiségek?
Az introvertált emberek jellemzően másként dolgozzák fel az információkat, mint az extrovertált társaik. Inkább hallgatnak és figyelnek, mintsem hogy rögtön a beszélgetés középpontjába kerüljenek. Az ilyen típusú dolgozók sokszor alaposan átgondolják a mondanivalójukat, mielőtt megszólalnának, de egy pörgős értekezleten erre nincs mindig idő. Ráadásul a hirtelen figyelem rendkívül feszélyező lehet számukra, ennek érdekében érdemes lehet a meetingek és megbeszélések alatt kommunikációs stratégiákat alkalmazni. Fontos kiemelni, hogy az extrovertált kollégák szerepe is elengedhetetlen egy jó csapatdinamika esetében. Sok munkahelyzetben előnyös az, ha valaki gyorsan tud reagálni a felmerülő problémákra és spontán kifejezőképességgel rendelkezik (ugyanúgy, ahogy szükség van az introvertált személyiségekre egy átfogóbb vélemény megalkotásában).
Ez lehet a megoldás
Mit tehetünk, hogy könnyebben kezeljük ezeket a helyzeteket? Először is, érdemes előre felkészülni. Ha lehet tudni, miről lesz szó a megbeszélésen, van idő átgondolni néhány kulcsfontosságú gondolatot vagy javaslatot. Nem kötelező minden témában megszólalni, elég, ha egy-két jól átgondolt, értékes gondolatot megosztanak az introvertált kollégák is. Ha pedig a meeting végére merül fel bennük pár jó ötlet, egy e-mailben is össze lehet foglalni a ki nem mondott gondolatokat, ez is egy megfelelő stratégia lehet a meetingek túlélésére. Az értékes hozzájárulás nem veszíti el a jelentőségét attól, hogy később érkezik.
Mit tehetnek a vezetők?
A introvertált munkatársak sokszor olyan mélyreható és átgondolt meglátásokkal járulnak hozzá a csapat sikeréhez, amelyeket a gyorsabb, extrovertáltabb kollégák nem biztos, hogy észrevesznek. A lényeg, hogy a saját stílusunkban is lehetünk hatékony és értékes csapattagok. A vezetők számára is fontos felismerni, hogy nem mindenki érzi magát komfortosan a pörgős meetingek és az egyéni prezentációk világában. Érdemes teret adni a csendesebb dolgozóknak is, és lehetőséget biztosítani arra, hogy más formában, például írásban is kifejthessék a gondolataikat.