Connect with us

Hi, what are you looking for?

Karrier tippek

Illemszabályok betartása munkahelyen

Az illemszabályok betartása a munkahelyen alapvetően a tisztelet, a professzionalizmus és a kommunikáció különböző aspektusaira épül. A legfontosabb munkakörnyezetben megjelenő illemszabályok betartása harmonikus és rendkívül produktív munkát eredményezhet.

Időmenedzsment

Az első illemszabály, ami minden munkahelyen elvárás, az időben érkezés. Nemcsak a munkavállaló számára fog sokkal gördülékenyebben indulni a nap, ha időben érkezik, hanem kollégái számára sem fog csúszást okozni. Emellett ennek az illemszabálynak a betartása alapvető tiszteletet mutat a munkaadó és a felettesek felé, így elmulasztása súlyos következményekkel járhat. Kifejezetten abban az esetben kell jelezni ennek a munkahelyi illemszabálynak a mulasztását, ha egy olyan munkafolyamattal kezdődik a nap, amelynek szerves része a “késő” munkavállaló.

Megfelelő öltözködés

A megfelelő öltözködést abban az esetben sem szabad elhanyagolni egy munkahelyen, ha nincs kifejezetten dresscode meghatározva. Ez egy olyan munkahelyi illemszabály, aminek betartása nemcsak a személyes jellemzőkhöz tud hozzáadni, de a munkahely kultúráját is tükrözni tudja. Ebből a szempontból ez a munkahelyi illemszabály függhet attól, hogy mit enged meg a munkakörnyezet vagy az adott munkaadó. Például hivatalosabb, irodai környezetben általában elvárt a formális öltözék, míg egy kreatívabb környezetben megengedettebb a lazább stílus. Azonban ennek az illemszabálynak a munkahelyi betartása azon alapszik, hogy a munkavállaló öltözéke mindig tiszta és rendezett, valamint alkalomhoz illő legyen.

Kommunikációs etika

Ez a munkahelyi illemszabály szintén vállalatonként vagy cégenként eltérő lehet, ám az egészen biztos, hogy minden munkakörnyezet megköveteli a tisztelettudó és udvarias hangnemet. Ez nemcsak a személyes kommunikációra, hanem minden munkahelyi telefonhívásra, levelezésre és egyéb kommunikációs csatornákra is vonatkozik. Utóbb említettekhez a tisztelettudó megszólítás és elköszönés is hozzátartozik. A munkahelyi illemszabály betartását illetően érdemes kerülni a kétértelmű, könnyen félreérthető, esetlegesen sértő kifejezéseket, továbbá fontos, hogy ne csak illedelmesen beszélni, hanem aktívan hallgatni is tudjon egy adott munkavállaló.

Konfliktuskezelés

A konfliktusok elkerülhetetlenek, ám azt, ahogyan a munkavállalóknak kezelniük érdemes őket, azt illemszabály foglalja magában. Fontos, hogy az esetleges összetűzéseket munkahelyi illemszabályok betartása szerint, személyeskedés nélkül meg lehessen oldani. A konstruktív kritika és a kompromisszumkeresés segíthet abban, hogy a munkahelyi feszültségek ne váljanak mérgezővé és megoldásuk illemszabályok keretei között maradhasson. A munkahelyi konfliktusok a közös tárgyak használatából is eredhetnek. Ebből kifolyólag, ha közös eszközöket használnak a munkavállalók, érdemes gondoskodniuk arról, hogy azok mások számára is elérhetőek legyenek és megfelelő állapotban kerüljenek vissza a helyükre.



Ez is érdekelhet

Álláskeresési tippek

A karrierváltás remek lehetőség arra, hogy jobb irányba terelhesse életét az adott munkavállaló, ám komoly szakmai és magánéletbeli kihívásokkal is járhat. A karrierváltás kihívásai...

Egyéb kategória

A munkaszerződések közötti különbségek a legtöbbször a munkavállalói jogokban, a munkahelyi juttatásokban, valamint a munkahely elhagyásakor a munkavállalóra vonatkozó felmondási feltételekben mutatkoznak meg. Mit...

Egyéb kategória

Ijesztő lehet belépni diákként a munka világába, ám erre a nyár tökéletes alkalom, hiszen ekkor nincsenek tanórák, elméletek vagy gyakorlatok. Ám a diákmunkát sem...

Egyéb kategória

Egyre szélesebb korosztályt fenyeget a munkahelyi kiégés és az elmúlt években az is megfigyelhető volt, hogy egyre alacsonyabban van az a korhatár, ahol az...