Időszerű megfogalmazni a kérdést: mit várhatsz el a cégedtől reálisan, hogy a gazdasági válság küszöbén mit és hogyan kommunikáljon feléd? Milyen juttatásokra, kedvezményekre számíthatsz? Évente több mint 1500 céggel állunk kapcsolatban, a velük való egyeztetések tapasztalatát összegezzük.
Alapvető emberi szükséglet a biztonságra törekvés. A biztonságot mind fizikai, mind mentális síkon elsősorban a munkahely adhatja meg. Ha tudjuk, hogy stabilan, kiszámíthatóan kalkulálnak velünk, számítanak a munkánkra, és megkapjuk az erőfeszítéseinknek megfelelő ellenértéket, biztonságban érezhetjük magunkat. Látva azonban a növekvő inflációt, a gazdasági válság közeledtét és a rémhírekről beszámoló sajtót, a biztonságérzetünk könnyen csorbulhat. Természetes, hogy ebben a helyzetben megkérdőjelezzük a biztonságunkat, és fogódzkodókat keresünk.
Válság előtt a vállalat gazdasági stabilitásától függetlenül elvárható
A minimum elvárható vállalati magatartás ebben a helyzetben a transzparens, őszinte kommunikáció. Értelemszerűen nem várható, hogy egy cég teljes mélységben beavassa a dolgozókat az anyagi helyzetébe, de ami rájuk tartozik – a napi megélhetésüket befolyásolja, a stabilitásérzetüket növelheti –, arról érdemes beszámolnia. A legrosszabb forgatókönyv szerint, ha egy cég kénytelen bizonyos emberektől megválni, jobb, ha mielőbb kommunikálja. Ezzel hagy időt a dolgozóknak, hogy új munkahelyet találjanak, és felkészüljenek a változásra.
Elmondható, hogy máig nem bevett szerződési kitétel az inflációkövető fizetésemelés. Éppen ezért, már az gesztusként értékelhető cselekedet, ha egy cég ennek ellenére, a várható válság hatására kezdeményez fizetésemelést. Ha még emellett, valamint a szerződésben vállalt kötelezettségein felül nyújt rezsitámogatást vagy élelmiszervásárlási hozzájárulást, az nagyfokú megbecsülést mutat.
A szélsőségek között található a jellemző gyakorlat
Válság idején legtöbbször az egyszeri bónuszt vagy a megszokott juttatásoktól eltérő egyéb támogatásokat vetnek be a cégek, amikkel támogatják a munkavállalóikat. Ilyen lehet például a dolgozók munkahelyi étkeztetése. „Ha ennek elmaradása miatt valaki máris fontolgatja a váltást, nincs mire várnia, nincs vesztenivalója” – osztja meg véleményét Somodi Bettina, a Beck and Partners operatív vezetője. – „Ha a munkahelye kerek-perec közölte vele, hogy nem tud többet adni, és nincs is megoldási javaslata, érdemes aktívan keresni olyan helyet, ahol megkapja, amit kérhet. A munkaerőpiac egyelőre még mindig a munkavállalóknak kedvez, de kérdés, meddig marad ez így. Érdemes időben lépni.”
Bizonytalanból bizonytalanba viszont nem érdemes kilépni válság küszöbén. Azok a vállalatok, amelyek – más eszköz híján – hiteles és őszinte kommunikáció révén perspektívákat vázolnak fel, megérdemelhetik a bizalmat. A szakértő úgy gondolja „ha egy vállalat nagyjából kész tervet vázol fel arra, hogy miként oldja meg a helyzetet, és kitűz egy határidővel rendelkező időintervallumot is a megvalósításra, érdemes lehet várni. Ennek alapfeltétele, hogy a jelenlegi helyzet még tartható legyen a munkavállalók számára. Minden más esetben a cég bizonytalan helyzete alapján kell eldöntened, hogy vállalod-e a rizikót.”
Hozz felelős döntést, törekedj a biztonságra!
Regisztrálj be a Beck and Partners adatbázisába IDE kattintva, és kutasd fel a jövőd lehetséges alternatíváit!