Az irodai egy igazán különleges közösség. A hetetek nagy részét közösen töltitek a kollégákkal, mégsem nevezitek egymást barátnak. A másik közelségének elviselése egyrészt kötelező, másrészt viszont nagyon is tud szórakoztató és bajtársias lenni. De mégis milyen szabályok mentén érdemes „irodai barátságokba” belekezdeni?
Aranyszabályok az irodai kapcsolatokhoz:
- Személyes beszélgetéseket csak szünetekben vagy munkaidőn kívül!
Természetesen a kollegiális kapcsolat nem csak a munkára korlátozódhat, azonban a jó viszonynak nem szabad a feladatvégzés rovására mennie. A személyes beszélgetéseket intézd a szünetekben vagy a munkaidőn kívül, hogy senkit se zavarj vele és a teendőidre is tudj koncentrálni!
- Alkalmazkodj a munkakultúrához!
A startupokkal párhuzamosan számos más olyan vállalkozás is megjelent, ahol a megszokott irodai morálok meglehetősen fellazultak. Az első pár hónapot töltsd a beilleszkedéssel és a megfigyeléssel az új helyeden! Derítsd ki, mi az, amit valóban tolerálnak és mi az, ami már zavarja őket! Gondolj csak a mackónadrágra vagy a csúnyabeszédre, sok vezetőt ugyanis még a mai napig rosszul érint!
- Professzionális megszólalás
A közvetlenebb hangú irodákban sem biztos, hogy szeretnék, hogyha fennhangon vitatnád meg a kollégákkal az aktuális politikai helyzetet vagy bármi más érdekes, ám megosztó témát. Légy nagyon óvatos a káromkodással és a szleng kifejezések használatával is!
- Gondolj mindig arra, hogy van holnap!
Remek hír, hogy elhívtak a munkatársaid iszogatni az egyik hosszú nap után, de ne felejtsd el, hogy holnap ugyanúgy az irodában fogjátok látni egymást! Csak annyira engedd el magad, hogy az senki számára ne váljon kellemetlenné! Ugyanez igaz a személyes történetekre és az ismerkedésekre is. Ne keverj a professzionális kapcsolatba olyan magán jellegű információkat és helyzeteket, amik hosszú távon kínossá tehetik a viszonyt!
- Mindig maradj udvarias és befogadó!
Ne felejtsd el, hogy Te is voltál kezdő! Hívd meg az új munkatársadat egy közös ebédre és mesélj mindig udvariasan a kollégáidról! A pletykáknak és a klikkesedésnek egy professzionális környezetben nincs keresnivalója.
Pár kollégatípus:
A szövetséges: Mindenkinek szüksége van egy „barátra” a munkahelyen, aki támogatja az ötleteit és akivel megoszthatja a teendőit. Kezeld ezt a kedves kollégát kitüntetett figyelemmel és építsd a kapcsolatotokat akár munkaidőn túl is!
A humorista: A humor rendkívül jó eszköz a feszültségoldáshoz, ez a vidám archetípus pedig előszeretettel alkalmazza is a nehéz megbeszéléseken. Élvezd a szórakoztató jelenlétét, de jelezd bátran, hogyha a jó hangulat a munka, vagy pedig egy kolléga rovására megy!
Az örök negatív: A folyton panaszkodó kolléga a negativitásával arra törekszik, hogy egy jobb szituációt harcoljon ki magának. A törekvései érthetőek, azonban az eszközei nagyon zavaróak és frusztrálóak tudnak lenni az irodai közösség számára. Ne engedd, hogy a panaszaival Téged is rosszkedvűvé tegyen, tereld a beszélgetést pozitívabb témák felé!
A lazulós: Semmi gond nincs vele, hogyha valaki egy-egy nap nem érzi annyira a toppon magát és ezért visszavesz a tempóból, ha viszont egy kolléga minden nap halogatja a teendőit és amit csak lehet másra hárít, az már zavaró tud lenni. Motiváld ezt az archetípust határidőkkel és kijelölt célokkal!
A veterán: Minden cégnél megtalálható a legrégebbi kolléga, az oszlopos tag. Habár sokszor ezek a munkatársak nem a legfelsőbb pozíciókban dolgoznak, a véleményük aranyat ér. Hallgasd meg mindig az észrevételeit és jelezd felé, hogy értékeled a tapasztalatait!
Természetesen ez a pár archetípus nagyon kisarkítva van megfogalmazva, senki sem fekete vagy fehér. Előfordulhat, hogy a Ti irodátokban akár egyikük sem, vagy akár mind megtalálható. Ráadásul nagyon sok más kollégatípus is létezik. Ha mélyebben érdekel a téma, kutass utána az interneten vagy beszélgess róla a HR-es kollégáddal!
Új lehetőségek után keresel? Nézz szét állásajánlataink között ITT!